Sådan fanger du mediernes opmærksomhed

Redaktionel omtale af arrangementer er mere troværdig end betalt annoncering. Her kommer nogle råd til at få medierne til at vælge netop din historie.

Markedsføring gennem traditionelle medier, sociale medier, online aviser og via bloggere er dyrt. Betalt reklame har sin mission, men har normalt lavere troværdighed end når du og dit arrangement diskuteres redaktionelt. Med dette får du en større chance for, at folk tjekker hvad du laver og til sidst finder vej til billetsystemet og køber billet.

Redaktionel diskussion koster stort set ingenting, men det koster lidt tid og klogskab at blive diskuteret. Her er en skabelon for, hvordan man fortsætter.

De fem regler for en god pressehistorie

I klassisk presseteori tales der om fem nyhedskriterier. Tænk på disse, når du designer dit pressemateriale.

  • Konflikt: Medierne og læserne elsker, når der er lidt kontrovers og en konflikt i hvad der bliver præsenteret. Hvis du har en spidsformulering (som du kan stå inde for) så brug dette aktivt. En spidsformulering kan gøre det lettere for sagen at leve længere, herigennem kan folk engagere sig og det bliver nemmere at tilføje en ny vinkel på din spidsformulering.

 

  • Væsentlighed: Sørg for, at meddelelsen er interessant for dit publikum samt det aktuelle medies læsere og brugere. Hvorfor skal lokale aviser skrive om dette? Hvorfor skal DR dække dit event? Hvilken forskel gør du for mennesker, erhvervslivet og kulturlivet i dit lokalområde?

 

  • Identifikation: Dette punkt har en vis sammenhæng med Væsentligheden. Hvis mediernes læsere / brugere kan identificere med dit budskab, ser budskabet ud til at være stærkere end hvis du helt ude af trit med alt og alle.

 

  • Sensation: Et opsigtsvækkende budskab vil ofte give meget opmærksomhed. For dig som arbejder med musik kan en offentliggørelsen af en verdensartist til en festival eller spillested bruges som en sensationsnyhed. En høj rangering på dvs. lister, eller udlandsnyheder kan også have en sensationseffekt. Godt salg og udsolgt er også gode point. Tænk på, hvordan man får et overraskelseselement ind i budskabet.

 

  • Aktualitet: Medier og mennesker er optaget af, hvad der sker her og nu – eller er ved at ske. En ny udgivelse af en kunstner, et nyt album eller single, en ny højttaler til konferencen og lignende. Dette kan være eksempler på dette. Desuden skal det, du gør, have en relevans i folks liv. Er profilen til en festival eller konkurrence i tråd med udviklingen i kultur eller samfund lige nu?

Lav journalistens arbejde

Giv journalisterne nok nyttige informationer til at lette deres arbejde. Måske endda en komplet tekst, som de kan rette og justere til deres format.

Lav en pressemeddelelse, hvor du så vidt som mulig forsøger at udforme en gennemarbejdet artikel – inkluder eventuelt citater, samt vedhæft et lille bundt af billeder og muligvis lydfiler (i lav opløsning). Dertil kan det være en fordel at inkluderer links til flere billeder med høj opløsning, videoer, lydklip etc. i videooverførsel med højere opløsning, hvis du har den eller link til video på YouTube, Vimeo eller lignende. Husk på, at journalister og skribenter ofte har dårlig tid og derfor fortrækker en komfortabel løsning. Jo mere du har gennemarbejdet og samlet dit materiale, desto bedre er det for dem.

Når du udarbejdet dit materiale skal du tænke på det som en omvendt pyramide – fremsend den vigtigste besked først, og derefter bliver indholdet mere og mere omfattende mod slutningen. Dermed kan modtageren af ​​pressemeddelelsen få et overskueligt overblik og derefter arbejde sig igennem materialet.

Send ikke til alle på én gang

Må ikke falde for fristelsen til at sende til mange på samme tid. Alle medier vil have eksklusivitet. Gå til det medie, du mener, er vigtigst for at nå så mange mennesker som muligt i dit publikum. Derved kan du tilbyde modtageren en eksklusivitet i den email, du sender. Hvis de ikke bider på, skal du gå til den næste på din liste. Hvis du får en omtale i et medie, kan du sende til den næste på listen, dog helst med en tilpasning af pressemeddelelsen, så vinklen adskiller sig tilstrækkeligt fra den første omtale.

Send først til person-adresser, dernæst til generelle adresser

Find e-mail-adressen til pressetjenesten på websiderne i det aktuelle medie. Hvis du allerede har en god forbindelse med mediet, skal du bare sende det til vedkommende. Fordelen ved at sende til pressetjenesten@detaktuellemedie.dk er, at denne sag ikke hænger på individer, men kan findes igen af ​​den person, som er vedkommende når som helst, når du følger op på din afsending.

Følg op på din mail

Følg op på en eventuel aftale med skribenten eller kontakt i løbet af f.eks. en halv dag. Spørg om det er blevet modtaget og læst. Spørg om det er interesse at gøre noget mere ved din henvendelse og muligvis om der er nogle mangler. Prøv at tilbyde dig selv og være på forkant med en hver tænkelig tilbagemelding. Inviter til lokationen (scene, øvelokale, hjem) for at tage deres egne billeder. Giv ikke op hvis der ikke sker noget, så snart du kontakter. Prøv blot igen om et par dage. Det kan sagtens være at nyhedsbillet og interessen har ændret sig. Det kan også ske at en anden skribent har fået øjnene op for din sag.

TL;DR

  1. Fem nyhedskriterier

    • Konflikt: Uenigheder skaber interesse
    • Væsentlighed: Er det allerede på blokken nogle steder?
    • Identifikation: Kan din målgruppe relatere til emnet?
    • Sensation: Er det overraskende?
    • Aktualitet: Sker det lige nu, eller lige om lidt?
  2. Sæt dig i journalistens sted – aflever nærmest færdigt arbejde

  3. Send ikke til alle på én gang

  4. Send til person-adresser først, dernæst generelle adresser

  5. Test din pressetekst på et publikum, før du sender den ud

Test din pressetekst på et publikum

Det kan være en kæmpe fordel at dele pressemeddelelsen og din plan med medarbejdere eller andre bekendtskaber. Spørg om de tror, ​​at det virker. Bed dem om at være ærlige, så du være så forberedt som muligt, før du kontakter medierne. Hvis du vil have os på Tikkio til at kigge på dit materiale og rådgive, er det helt gratis. Hvis ja, så er vi altid lige ved hånden i livechatten i Event Manager.

Kjetil Aarseth

Kjetil Aarseth

Daglig leder i Tikkio International | Medejer - Jeg har en baggrund fra kommunikation, salg, produkt og forretningsudvikling. Løsningsorienteret og utålmodig af natur. Mit yndlingsværktøj er videokonferenceopløsningen AppearIn. Mine største musikalske helte er Leonard Cohen, Kurt Cobain og Kari Bremnes.
LINKEDIN