Slik når du gjennom i mediene

Redaksjonell dekning av hendelser er mer troverdig enn betalt annonsering. Her kommer noen råd til å få mediene til å velge din egen historie.

Markedsføring via tradisjonelle medier, sosiale medier, nettaviser og via bloggere er kostbart. Betalt omtale har sin misjon, men har gjerne lavere troverdighet enn når du og ditt arrangement omtales redaksjonelt.  Da har du også større sjans for at folk sjekker ut det du driver med og etterhvert finner veien til billettsystemet og kjøper billett.

Redaksjonell omtale er koster jo i utgangspunktet ingenting, men det koster litt tid og kløkt for å bli omtalt. Her er en mal for hvordan du kan gå frem

De fem reglene for en god pressemelding

I klassisk presseteori snakker man gjerne om fem nyhetskriterier. Tenk på disse når du utformer budskapet ditt.

  • Konflikt: Mediene og leserne elsker når det er litt sting og konflikt i det som kommer frem. Har du en spissformulering (som du kan stå inne for) så bruk denne. En spissformulering gjør det også lettere for at saken lever lenger, gjennom at folk engasjerer seg og det følges opp med nye vinkler på din spissformulering.

 

  • Vesentlighet: Sørg for at budskapet er interessant for målgruppen din og mediets lesere og brukere. Hvorfor skal lokalavisa skrive om dette? Hvorfor skal NRK i ditt fylke sende et team avgårde? Hvilken forskjell gjør det du driver med for folk og nærings- og kulturliv i nedslagsfeltet ditt

 

  • Identifikasjon: Dette henger sammen med vesentlighet. Kan mediets lesere/brukere identifisere seg med budskapet ditt, så fremstår budskapet som sterkere enn om du er helt på siden av alt og alle.

 

  • Sensasjon: En oppsiktsvekkende sak vil ofte gi mye oppmerksomhet. For deg som driver med musikk vil jo et slipp av en verdensartist til en festival eller et utested kunne være sensasjonspreget. En høy listeplassering, kanskje i utlandet, likeså. Godt salg og utsolgt er også gode poenger. Tenk på hvordan man kan få inn et overraskelsesmoment i saken.

 

  • Aktualitet: Medier og folk er opptatt av det som skjer her og nå – eller er på vei til å skje. Et slipp av en ny artist, en ny plate eller singel, en ny foredragsholder til konferanse o.l. vil  er eksempler på det. Videre hvordan det du driver med, er aktuelt i folks liv. Er profilen på en festival eller konkurranse i tråd med strømninger i kulturen eller samfunnet akkurat nå?

Gjør journalistens arbeid

Gi journalistene nok nyttig informasjon for å lette deres arbeid. Kanskje til og med en komplett tekst som de kan korrigere og tilpasse seg formatet.

Lag en pressemelding der du skriver i størst mulig grad som om det skulle være en ferdig artikkel – inkludert med sitater, samt vedlagt et lite knippe bilder og eventuelt lydfiler (i lav oppløsning), samt med link til mer høyoppløste bilder, videoer, lydsnutter o.a. i høyere oppløsning nedlasting av video om du har det eller link til video på YouTube, Vimeo eller lignende. Tenk på at journalist og vaktsjef ofte har dårlig tid og velger minste motstands vei. Jo mer du har ferdig til publisering, jo bedre oppleves det for de.

Når du skriver tenk på prinsippet om den omvendte pyramida – få frem det viktigste budskapet først, og så får innholdet fallende virksomhet mot slutten. Da kan mottakeren av pressemeldingen lime rett inn og klippe fra bunnen.

Ikke send til alle samtidig

Ikke fall for fristelsen til å sende til veldig mange samtidig. Alle medier ønsker en viss eksklusivitet. Gå til det mediet du tenker er viktigst for å nå flest mulig i din målgruppe først og lov de eksklusivitet allerede tidlig i den eposten du sender. Om de ikke slår til går du til neste på lista. Får du omtale i ett medie, kan du sende til neste på lista, gjerne med en tilpassing av pressemeldingen slik at vinklingen blir forskjellig nok fra den første omtalen.

Først send til personadresser, deretter til generelle adresser

Finn epostadressen til vaktsjef på nettsidene til det gjeldende mediet. Har du en særlig god forbindelse hos mediet allerede, så send til denne. Fordelen med å sende til vaktsjef@aktuellavis.no er at denne saken da ikke blir hengende på enkeltpersoner, men kan finnes frem igjen av den som er vaktsjef til enhver tid når du skal ta kontakt

Følg opp på e-posten din

Følg opp vaktsjef eller kontakt i løpet av f.eks. en halv dag. Spør om den er mottatt og lest. Spør om det er interessant å gjøre noe mer på det og eventuelt hva som mangler. Prøv å by på deg selv og være på tilbudssida. Inviter gjerne til location (scene, øvingsrom, hjem) for at de skal ta egne bilder. Ikke gi deg. Om det ikke skjer noe med det samme du tar kontakt, så prøv igjen om noen dager. Da kan nyhetsbildet og hvilke saker som står i kø se helt annerledes ut. Det kan også være en ny vaktsjef som synes saken din er mer interessant enn den første du spurte.

TL;DR

  1. Fem nyhetskriterier

    • Konflikt: Uenigheter skaper interesse
    • Vesentlikhet: Er det allerede i blokken noen steder?
    • Identifikasjon: Kan målgruppen din relatere til emnet?
    • Sensasjon: Er det overraskende?
    • Aktualitet: Går det akkurat nå, eller omtrent et minutt?
  2. Kom på journalistens sted – lever nesten ferdig arbeid

  3. Ikke send til alle samtidig

  4. Send til personadresser først, deretter generelle adresser

  5. Test presseteksten på et publikum før du sender det ut

Test presseteksten din på et publikum

Del gjerne pressemeldingen og planen din med medarbeidere eller bekjente. Spør om de syns den fungerer. Be de om være dønn ærlige, slik at du kan levere fra deg et så godt grunnlag til mediet som mulig. Ønsker du at vi i Tikkio skal ta en titt og rådgi, så er det helt gratis. Send i så fall til support@tikkio.com, så ser vi på det.

Kjetil Aarseth

Kjetil Aarseth

Daglig leder i Tikkio Internasjonal | Medeier - Jeg har bakgrunn fra kommunikasjon, salg, produkt- og forretningsutvikling. Løsningsorientert og utolmodig av natur. Mitt yndlingsverktøy er videokonferanse-løsningen AppearIn. Mine største musikalske helter er Leonard Cohen, Kurt Cobain og Kari Bremnes.